globalno učenje i opažanje za
dobrobit okoliša
a PROJEKT
THE TREE RINGS
POZIV
NA
SURADNJU: MEDICINSKI FAKULKTET RIJEKA - GLOBE ŠKOLE
GLOBEMET
projekt - poziv školama
Zajednički projekti hrvatskih GLOBE škola
Na sastanku
GLOBE voditelja, održanom u Zagrebu 12. i 13. ožujka 1999. jedna od
tema razgovora bila je suradnja unutar mreže hrvatskih GLOBE škola.
Slijedom tih dogovora ističemo neke projekte na kojima mogu zajednički
raditi škole u kojima za takve sadržaje i takav oblik rada postoji
zanimanje.
KVALITATIVNO ODREĐIVANJE POKROVA TLA
GLOBE
fenološka motrenja (GLOBE Budburst Protocol)
ODREĐIVANJE TOPLINSKOG
OTOKA GRADA
ZAŠTITA PRIRODNE OKOLICE
OD ŠUMSKIH POŽARA
KVALITATIVNO ODREĐIVANJE POKROVA TLA
cilj:
odrediti vrste pokrova tla na istraživačkom području škole
pribor :
GPS ili precizna karta, MUC ključ
uzrast: svi
trajanje projekta: travanj i svibanj
u tjednu kada se obilježava Dan planeta Zemlje
To su
mjerenja koja zahtjevaju možda najmanje vremena , pribora i GLOBE
vještina, a izuzetno su važna za općenitu sliku o GLOBE školi i
povezivanje svih GLOBE podataka.
Bilo
bi dobro
da se u tjednu kada se obilježava Dan planeta Zemlje napravi što više
takovih
mjerenja. Za škole koje nemaju GPS moguće je nakon obavljenih priprema
za
teren posuditi uređaje ili organizirati zajednički izlazak na teren.
Biološka
mjerenja se mogu obavljati kvantitativno ( prsni promjer, visina stabla
,
pokrov tla i krošnje ) ili samo kvalitativno određujući pokrov tla
prema MUC ključu.
Prije
izlaska na teren treba prema satelitskoj slici , karti ili poznavajući
teren približno odrediti područja gdje je pokrov tla ( Land cover)
uglavnom homogen. Tako ćemo lakše isplanirati obilazak i iskoristiti
redoviti sat za obilazak bližih lokacija ili obići više mjesta.
Trebalo
bi
postepeno odrediti sve klase MUC koje se javljaju na našem
istraživačkom terenu.
Na
terenu:
- odredimo koordinate
centra kvadrata približne veličine 90mx90m, na kojem je pokrov tla
odnosno
način korištenja tla jednolik. Nije potrebno mjeriti ili obilježavati
taj kvadrat, jer je to samo jedna od homogenih površina našeg
istraživačkog
područja čiji MUC ćemo odrediti.
- odredimo prvi nivo
MUC klasifikacije , a zatim pokušavamo odrediti detaljnije i ostale
nivoe. Objašnjenje odnosno kriteriji koji opisuju izgled biljaka ili
način korišenja tla odnose se na naš zamišljeni kvadrat ( 90mx90m). U
krajevima gdje je pokrov homogen na većoj površini biti će
jednostavnije određivati MUC ,
jer će se kriteriji odnositi na veću površinu.
Podatke
javljamo u grupu mjerenja LAND COVER/ Land
Cover Qualitatively
Upisujemo:
nadnevak i vrijeme mjerenja
geografske
koordinate određene pomoću GPS ili karte
MUC
nivo
Prilikom
odlaska na teren možemo prikupiti primjerke za herbarij, razgovarati o
nekadašnjoj namjeni tog tla ( oranice, šume, napušteni kamenolom) i
uočiti promjene u
krajoliku.
natrag
GLOBE fenološka motrenja (GLOBE
Budburst Protocol)
cilj: odrediti početak fenološke faze pupanja
pribor :
uzrast: svi
trajanje projekta: ožujak-lipanj
Fenološka motrenja su relativno jednostavna, ne iziskuju
složene uređaje niti skupu tehnologiju.
Međutim
već
samo mjerenje, boravak u prirodi i proučavanje promjena na biljkama
mogu
biti zadovoljstvo za učenika-motritelja i pružiti poticaj za nova
istraživanja.
Prikupljanjem
fenoloških podataka učenici mogu mnogo naučiti o svom neposrednom
okolišu, usvojiti nove znanstvene spoznaje i uključiti se neposredno u
međunarodne znanstvene projekte.
Fenologija
je znanost koja proučava utjecaj vremena i klime na rast i razvoj
biljaka i životinja. Fenološka motrenja se sastoje u praćenju i
bilježenju vremena nastupa određene razvojne faza kao što su selidba
ptica, pupanje, listanje, cvjetanje, dozrijevanje ploda i druge, a koje
su ovisne o periodičnim promjenama atmosferskih uvjeta.
Određivanje
početka nastanka takovih pojava može pomoći pri proučavanju globalnih
vegetacijskih promjena uzrokovanih promjenama klime.
Zanimljivo
je napomenuti da najstariji fenološki podaci potječu iz Japana. Vezano
na tradicionalni praznik cvjetanja trešnje tamo se već više od tisuću
godina bilježe datumi pojave te fenološke faze. Prva fenološka motrenja
u Evropi se odnose na razvojne stupnjeve ljekovitih biljaka, a već u
18. stoljeću započinju organizirana fenološka mjerenja na većem broju
stanica.
Svjetska
meteorološka organizacija je uvrstila fenološka mjerenja u redoviti
program motrenja agrometeoroloških stanica pa brigu o tim mjerenjima
vodi u našoj zemlji agrometeorološki odjel Državnog hidrometeorološkog
zavoda.
Fenološki
podaci, analize i prognoze su danas sastavni dio agronomskih i
šumarskih studija, česta su pomoć u farmakologiji, medicini, a koriste
se naravno i
u vojne svrhe.
Podaci
dobiveni fenološkim motrenjem dobivaju danas sve veći značaj, jer
biljke kao veoma osjetljivi indikatori mogu ukazati na lokalne i
regionalne klimatske promjene.
Fenološka
mjerenja obavlja motritelj na odabranim objektima i prema usvojenim
metodama. Danas se uz to sve više razvijaju načini korištenja
satelitskih podataka pri određivanju fenoloških faza. Treba međutim
napomenuti da je pri tome još uvijek nužna terenska provjera podataka
dobivenih daljinskim osmatranjem.
Početak
pupanja se može jednostavno odrediti pa je u okviru GLOBE programa
odabran upravo taj stadij razvoja kao osnovna fenofaza koju učenici
mogu prepoznati i odrediti njezin početak.
Prije
izlaska na teren treba odrediti dominantnu i kodominantnu vrstu na
našem istraživačkom području ( savjetovati se s biolozima, šumarima)
odabrati primjerke dominantne vrste koje ćemo promatrati- fenološki
objekat. Stabla koja odabiremo trebaju biti reprezentanti svoje vrste i
uvjeta na istraživačkom području.
Zato
biramo
fenološke objekte tako da su stabla:
- zdrava, normalno
razvijena , u prirodnim uvjetima, na tlu koje nije navodnjavano ili
gnojeno
- nije pod utjecajem
zgrada, prometnica ili drugih objekata
- nije planirano za
sječu
- Važno je da u
kraćem vremenskom intervalu kad se može očekivati pupanje možemo
svakodnevno obići
stabla i opažati promjene.
- Ukoliko je moguće
nastojimo da su stabla što bliže našoj GLOBE meteorološkoj stanici ili
službenoj stanici . Horizontalne udaljenosti mogu biti i nekoliko
kilometara ( ako je teren jednolik), ali razlike u nadmorskoj visini bi
trebale biti što manje.
Na
terenu :
- svakodnevno
obilazimo stablo u razdoblju kad se može očekivati pupanje dominantne
vrste
(najviše desetak dana)
- opažamo početak pojave pupanja
- bilježimo onaj
nadnevak kada su se na odabranim granama našega stabla otvorili
lisni pupovi
Javljamo
- geografske
koordinate odabranih stabala prema GPS ili karti
- opis okoliša
stabala prema ponuđenim kriterijima
- nadnevak početka
otvaranja lisnih pupova
natrag
ODREĐIVANJE TOPLINSKOG OTOKA GRADA
cilj: utjecaj lokalnih uvjeta na temperaturu i oborinu, proučiti utjecaj čovjeka na vrijeme i klimu
pribor : univerzalni termometar, kišomjer
uzrast: svi
trajanje projekt: 1.travanj-15.lipanj
škole u Zagrebu i neposrednoj okolici
Temperatura
zraka je u gradu prosječno veća nego u okolici pa gradska atmosfera
čini topli otok u odnosu na okolinu. Gradska geometrija, umjetni
materijali, kanalizirano
strujanje samo su neki od uzroka nastajanja toplinskog otoka.
U
vrijeme trajanja projekta treba prikupiti podatke o temperaturi i
oborini, a mjerenja se obavljaju prema GLOBE protokolima za atmosferska
mjerenja.
Posebnu
pažnju
bi trebalo posvetiti da u razdoblju projekta svakodnevno i redovito
obavljamo mjerenja. Tako ćemo prikupiti istovremene podatke s
više mjesta u gradu i istražiti koji sve lokalni utjecaji djeluju na
temperaturu zraka i količinu oborine.
Prije
početka mjerenja treba provjeriti točnost termometra kako bi
mjerenja bila što preciznija. Ukoliko škola ne raspolaže termometrima
moguće je za razdoblje trajanja projekta posuditi termometar.
Toplinski
otok Zagreba istraživan je u nekoliki stručnih radova , pri čemu su
korišteni podaci službenih meteoroloških stanica (Grič, Maksimir,
Pleso, Rim i dr. ). Međutim GLOBE škole su smještene tako da ćemo moći
lakše uočiti lokalne utjecaje .
Prikupljene
podatke možemo kasnije usporediti s višegodišnjim srednjacima. Biti će
moguće ocjeniti kolike su razlike između podataka u anticiklonalnim
situacijama i u vrijeme prolaza fronti.
Postupak:
kalibrirati termometar
osigurati svakodnevna redovita mjerenja u isto vrijeme
zajednički proučiti i obraditi podatke
natrag
ZAŠTITA PRIRODNE OKOLICE OD
ŠUMSKIH POŽARA
cilj: upoznati učenike s važnošću
meteoroloških uvjeta pri nastanku , širenju i gašenju požara,
razvijati osjećaj
odgovornosti za okoliš
prikupljati potrebne podatke
pribor : termometar, kišomjer, higrometar
(ili psihrometer)
uzrast: svi
trajanje projekta: proljeće - jesen 1999.
načini sudjelovanja:
koristiti materijale i publikacije u smislu usvajanja znanja o šumskim
požarima
koristiti podatke drugih GLOBE škola
obavljati mjerenja i obrađivati ih
surađivati s lokalnom zajednicom
Šuma i
šumsko zrmljište su dobra od općeg interesa , važna za očuvanje
biosfere i opstanak čovjeka na Zemlji. Broj šumskih požara je u stalnom
porastu u cijelom svijetu. Jedan od razloga je sve intenzivniji promet
i prodiranje civilizacije u ranije
zatvorena i nepristupačna šumska prostranstva.
Šumski
požari su sve veća opasnost za naše priobalje. Osim direktne
materijalne štete, opasnost je i posredna, jer se uništava krajolik,
nestaju staništa i vrste tipične za naše primorje.
Uzroci
požara mogu biti različiti, međutim meteorološki uvjeti mogu bitno
pogodovati nastajanju i razvijanju požara te ometati gašenje.
Meteorološki
elementi važni za pojavu požara su ekstremno niske količine oborina
i
dulja sušna razdoblja , visoke temperature zraka, niska vlaga,
električna pražnjenja te jak vjetar koji pogoduje isušivanju goriva i
bržem širenju požara. Svi elementi koji pogoduju nastanku i širenju
požara javljaju se u određenim vremenskim situacijama uz
naglašeni utjecaj lokalnih uvjeta.
Prepoznavanje
takovih situacija i uvjeta je osnovno polazište za zaštitu od šumskih
požara.
Šumski
požari su stvarna i stalna opasnost za za šume našeg priobalnog
područja. Stoga bi znanja iz tog područja trebala biti dostupna već
najmlađim uzrastima učenika.
Osim
suradnje naših škola , svakako bi trebalo ponuditi suradnju grčkim
GLOBE školama i
eventualno to predložiti kao međunarodni školski projekat evropskim
institucijama.
Škole
koje ne mogu obavljati potpuna mjerenja mogu se svejedno uključiti
nizom predavanja i aktivnosti koje će im približiti sve aspekte i pri
zaštiti od požara. Moguće
je organizirati razgovore s vatrogascima, šumarima, meteorolozima,
obići
šumsko zgarište i sl. Ukoliko postoje redovita mjerenja učenici mogu
sami
izračunati indeks opasnosti od požara.
natrag
Tekst priredila mr.
sc. Marina Grčić, GLOBE voditelj iz Šumarske škole Karlovac. Za dodatne
informacije o nekom od predloženih projekata, možete se obratiti mr.
sc. Marini Grčić ili mr. sc. Dijani Garašić
|