Zamisao o znanstveno obrazovnom programu GLOBE (Globalno
učenje i opažanje za dobrobit okoliša) obznanio je na Dan
planeta Zemlje 1994. godine tadašnji američki potpredsjednik
Al Gore. Na isti je dan (22. travnja) 1995. godine program
pokrenut u SAD, a vlade mnogih zemalja diljem svijeta tih su
dana s američkim predstavnicima potpisale sporazume o
provođenju programa GLOBE. Hrvatska je bila među prvim
zemljama koje su pristupile ostvarivanju tog svjetskog
programa (sporazum je potpisan 13. travnja 1995.).
Supotpisnici Sporazuma o implementaciji programa GLOBE u
Hrvatskoj su Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa i
Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i
graditeljstva, a neposredna provedba povjerena je Zavodu za
školstvo Republike Hrvatske (današnja Agencija za odgoj i
obrazovanje).
Glavni nositelj programa GLOBE u SAD je Univerzitetska
korporacija za atmosferska istraživanja (UCAR), a partneri
su NASA - američka državna uprava za atmosferu i svemir,
Nacionalna fondacija za znanost, Univerzitet države Colorado
i US State Department. U program je danas uključeno preko
100 zemalja, s ukupno preko 20.000 škola, a na svakom od
kontinenata (pa čak i na Antarktiku) postoji bar jedna GLOBE
škola.
Nakon 15 godina provedbe u Hrvatskoj je u Program GLOBE
uključeno preko 100 škola pa smo po postotku uključenih
škola među prvima u svijetu. Veliki broj naših škola vrlo
aktivno i kreativno ostvaruje programske zadaće, redovito
obavljajući mjerenja i unoseći svoje rezultate u jedinstvenu
svjetsku bazu podataka. Time je Hrvatska osvojila izniman
ugled i simpatije u svjetskoj GLOBE mreži.
Program GLOBE predviđa redovita i kontinuirana učenička
mjerenja i opažanja u neposrednom okolišu škole. Mjerenja i
opažanja obavljaju se na području atmosfere, vode, tla i
pokrova, a rezultati istraživanja se međusobno upotpunjuju i
povezuju, čime se ostvaruje program cjelovitog praćenja
stanja okoliša. Prikupljeni se rezultati unose u zajedničku
bazu podataka na GLOBE serveru, koja je otvorena i putem
Interneta dostupna svim posjetiteljima na adresi :
www.globe.gov
Tim znanstvenika, angažiranih za suradnju s programom GLOBE,
izrazio je veliko zanimanje za učenička mjerenja i opažanja,
očekujući da će pridonijeti boljem i potpunijem
razumijevanju ekoloških odnosa i promjena u globalnom
okolišu.
Sudjelujući u programu učenici na konkretnim primjerima
primjenjuju školska teoretska znanja te iskustvenim učenjem
stječu nove spoznaje o cjelovitosti okoliša, razvijajući
pritom pozitivne stavove, ali i samosvijest temeljenu na
svom aktivnom sudjelovanju.
U razradi metodologije GLOBE mjerenja i pratećih edukativnih
materijala sudjelovali su renomirani stručnjaci. Rezultati
redovito provođene višegodišnje evaluacije i anketiranja
nastavnika iz cijelog svijeta potvrđuju da ostvarivanje
programa GLOBE svakako pridonosi podizanju kvalitete i
osuvremenjivanju nastave, posebice u području prirodoslovlja
i geografije te u nizu drugih predmeta.
Što je potrebno školi koja se želi uključiti?
Postati GLOBE škola znači da će se ime škole i osnovni
podaci pojaviti na svjetskom popisu škola na GLOBE web
stranici (www.globe.gov
), da će podaci ekoloških mjerenja, koje je škola unijela
ulaziti u GLOBE bazu podataka i biti dostupni i vidljivi na
Internetu u obliku numeričkih tablica, grafikona i
zemljovida, odnosno da će se moći koristiti za izradu GLOBE
prikaza i vizualizacija. To također znači da će škola pomoću
GLOBE elektronske pošte (GLOBE Mail) moći uspostavljati vezu
s ostalim GLOBE školama iz cijelog svijeta, kao i sa
znanstvenicima zaduženim za određena područja istraživanja.
Škola koja se želi uključiti u program mora zadovoljiti neke
preduvjete:
1. pristup Internetu,
2. imati bar jednog nastavnika - voditelja osposobljenog na
GLOBE tečaju,
4. postupno nabaviti potrebnu mjernu opremu te redovito,
točno i pravilno obavljati mjerenja, a podatke unositi u
bazu putem Interneta.
Tečajeve za nastavnike voditelje organizira i provodi
Agencija za odgoj i obrazovanje. Termini tečaja objavljuju se u Katalogu
stručnih skupova.
Predavači na tečajevima su ovlašteni GLOBE instruktori, koji
su završili međunarodni GLOBE workshop, uz stručnjake,
specijaliste za pojedina područja.
Po završetku tečaja, učitelj/ nastavnik treba ravnatelja i
kolege izvijestiti o svojim saznanjima u svezi s programom
GLOBE te zajedno s njima procijeniti mogućnosti za njegovo
ostvarivanje. Interdisciplinarnost, opsežnost, dinamika i
vremenski kontinuitet programa, podrazumijevaju dosta
izvannastavnog rada, kao i materijalne troškove škole
(oprema, redovito usavršavanje GLOBE voditelja).
Ukoliko se ravnatelj, nastavničko vijeće i učenici
opredijele za provođenje programskih aktivnosti, škola šalje
osnovne podatke državnom koordinatoru. Na temelju izjave
državnog koordinatora o osposobljenosti GLOBE voditelja,
školi se dodjeljuje status GLOBE škole.
Mjerna se oprema može nabavljati postupno. Sa mjerenjima se
može početi onim redom i dinamikom koji najviše odgovaraju
uvjetima škole i zanimanju sudionika. Uz mali trošak moguće
je nabaviti jednostavnu opremu i započeti tek jedno ili dva
mjerenja. Kad se ona uhodaju, program se proširuje.
Nastavnik voditelj, čije se ime ističe uz informaciju o
školi na GLOBE serveru, odgovoran je za točnost, redovitost
i pouzdanost podataka koji se unose u bazu.
Savladavanje mjernih tehnika i metodologije istraživanja te
unošenje podataka tek su prvi koraci uspješnog ostvarivanja
programa GLOBE. Puni se njegov smisao i vrijednost nalaze u
korištenju baze podataka za izradu samostalnih učeničkih ili
školskih istraživačkih projekata te u mogućnostima
neposredne elektroničke komunikacije unutar svjetske GLOBE
mreže