|
GLOBE U NASTAVI
KORELACIJA SADRŽAJA GLOBE PROGRAMA S NASTAVNIM SADRŽAJIMA U RAZREDNOJ
NASTAVI
PRVI RAZRED
1. |
ŠKOLA
Idemo u školu |
- razlikovati školsko okružje i prostorije u školi |
IN - obilazak
neposrednog školskog okružja; udžbenik, vježbenica |
2. |
PRIRODA
Jesen
izvanučionička nastava |
- opisati vremenske prilike u okolišu
- spoznati temeljna obilježja jeseni |
IN - obilazak
školskog okružja, uočavanje promjena u okolišu
|
3. |
VRIJEME
Godišnja doba |
- imenovati i razlikovati godišnja doba
- prikazivati vremenske prilike uz pomoć dogovorenih znakova |
IZIP - neposredna
stvarnost, fotografije kalendara koje prikazuju razl. god.
doba, aplikacije |
4. |
PRIRODA
Jesen slikovni
kalendar okoliša |
- prikazati slikom današnje vrijeme na kalendaru prirode
razvijati sposobnosti motrenja, opisivanja i bilježenja
promjena |
PR - kalendar
prirode; udžbenik, vježbenica |
5. |
PRIRODA
Što u jesen rade
ljudi u selu/gradu |
- saznati što se ubire u voćnjaku, vinogradu, oranicama u
jesen
- prepoznati što ljudi kupuju na tržnici u jesen |
IZIP - neposredna
stvarnost, IN obilazak vrta, polja, tržnice;
udžbenik, vježbenica |
6. |
Životinje u jesen |
- spoznati promjene u okolišu i njihov utjecaj na život
životinja
- imenovati ptice selice, stanarice i životinje koje
spavaju zimski san |
IZIP - neposredno
okružje, TV zapis; udžbenik, vježbenica |
7. |
Zimi u susret |
- opisati vremenske prilike u kasnu jesen
- objasniti utjecaj jesenskih promjena na biljke i životinje |
IZIP, IN -
neposredno okružje, PR izrada plakata; udžbenik, vježbenica |
8. |
NAŠE MJESTO
Živimo u gradu/selu |
- imenovati mjesto u kojem živimo
opisati naše mjesto |
IN - obilazak
mjesta stanovanja; udžbenik, vježbenica |
9. |
PRIRODA
Zima izvanučionička
nastava |
- opisati vremenske prilike u okolišu
- prepoznati i označiti temeljna obilježja zime |
IN - obilazak
školskog okružja zimi, uočavanje promjena u okolišu |
10. |
Zimske radosti i
brige |
- označiti zimsko vrijeme
- izdvojiti obilježja zime: hladnoću, snijeg, poledicu |
IZIP TV - zapis o
zimi; udžbenik, vježbenica |
11. |
PRIRODA
Proljeće
izvanučionička nastava |
- opisati vremenske prilike u okolišu
- prepoznati i označiti temeljna obilježja proljeća |
IN - obilazak
školskog okoliša u proljeće, uočavanje promjena u okolišu
|
12. |
Vjesnici proljeća
|
- izdvojiti vjesnike proljeća u okolišu
- prepoznati i imenovati vjesnike proljeća u okolišu |
IZIP - izvorna
stvarnost: proljetnice; PR izrada plakata; udžbenik,
vježbenica |
13. |
Proljeće u
gradu/selu |
- izabrati temeljna obilježja proljeća, vremenske prilike,
promjene u prirodi, biljke, životinje i rad ljudi |
IZIP - neposredno
okružje, osobno učeničko iskustvo; udžbenik, vježbenica |
14. |
Čuvamo naš okoliš
izvanučionička nastava |
- razvijati ekološko osvješćivanje učenika/učenica
- razvijati pravilno stajalište za život u suglasju s
prirodom |
IN - obilazak
školskog okružja, uočavanje pozitivnih rješenja čuvanja
okoliša |
15. |
Čuvamo naš okoliš |
- razlikovati smeće od otpada razlikovati spremnike za
plastiku, papir, staklo |
IZIP - izvorna
stvarnost: spremnici, crne vreće, otpadni materijal;
udžbenik, vježbenica |
16. |
Kultura življenja
ponavljanje i uvježbavanje |
- primjenjivati i pravilno rabiti pojmove: okoliš, smeće,
otpad, čuvanje i unapređivanje okoliša |
IZIP - nastavna
sredstva i pomagala rabljena pri spoznavanju; udžbenik,
vježbenica |
17. |
PRIRODA
Ljeto
izvanučionička nastava |
- opisati vremenske prilike u okolišu
- izdvojiti obilježja ljeta: sunčane dane, vrućinu,
pljuskove kiše |
IN - obilazak
školskog okružja u lipnju, uočavanje promjena u okolišu |
18. |
PRIRODA
Stiže ljeto |
- izdvojiti obilježja ljeta
- imenovati i razlikovati ljetno voće i povrće |
IZIP - neposredno
okružje; udžbenik, vježbenica |
19. |
Ljetni školski
odmor |
- imenovati godišnja doba
- razlikovati obilježja pojedinoga godišnjeg doba
- razumjeti slijed godišnjih doba |
IZIP - osobna
učenička iskustva; udžbenik, vježbenica |
20. |
Promjene u prirodi
zbivaju se tijekom određenog vremena |
- opisati promjene u prirodi tijekom godine
- razlikovati pojmove: jesen, zima, proljeće, ljeto |
IZIP - učenički
kalendari prirode i rada ljudi, vremenska vrpca; udžbenik,
vježbenica |
DRUGI RAZRED
1. |
SNALAŽENJE U PROSTORU
Glavne strane svijeta |
- odrediti glavne strane svijeta uz pomoć Sunca
- imenovati strane svijeta i njihove kratice |
IZIP, IN, PR izvorna stvarnost; određivanje strana svijeta;
udžbenik, vježbenica |
2. |
Snalaženje u prostoru |
- odrediti stajalište
- imenovati predmete i objekte na glavnim stranama svijeta
- imenovati općinu u kojoj živimo |
IZIP, IN, PR izvorna stvarnost; školsko dvorište, okolica
škole; udžbenik, vježbenica |
3. |
Snalaženje prema kućnim brojevima |
- usvojiti pojam kućnog broja
- razlikovati redanje kućnih brojeva u ulici i na trgu
- izdvojiti adresu škole |
IZIP - izvorna stvarnost; okolica škole, ulica, trg;
udžbenik, vježbenica |
4. |
Snalaženje u prostoru, uvježbavanje izvanučionička nastava |
- prepoznati na kućama kućne brojeve
- razlikovati redanje kućnih brojeva u ulicama i na trgu |
IZIP, IN izvorna stvarnost; okolica škole, ulica, trg
udžbenik, vježbenica |
5. |
PRIRODA
Kalendar promjena u okolišu |
- imenovati sastavnice kalendara promjena u okolišu
(padaline, naoblaka, biljke, životinje i rad ljudi) |
IZIP - izvorna stvarnost; fotografije, crteži, kalendar
promjena u okolišu; udžbenik, vježbenica |
6. |
Jesen izvanučionička nastava |
- povezati promjene u prirodi s promjenom godišnjih doba
- opisati promjene na biljkama i životinjama u jesen |
IZIP, IN izvorna stvarnost; fotografije, slike, zapisi za
plakat;
udžbenik, vježbenica |
7. |
Jesen kiše rominjaju |
- odrediti početak i kraj jeseni
- razlikovati listopadne i vazdazelene biljke
- imenovati dijelove drveća |
IZIP - izvorna stvarnost; videozapis, slike listopad. i
vazdazelenih biljaka udžbenik, vježbenica |
8. |
SNALAŽENJE U VREMENU
Mjerenje vremena |
- imenovati jedinice za mjerenje vremena: sat, minuta, dan,
mjesec, godina
- opisati različite ure |
IZIP - izvorna stvarnost; različite ure; udžbenik,
vježbenica |
9. |
Snalaženje na uri uvježbavanje |
- razlikovati vrste ura
- izmjeriti vrijeme različitim urama
- obilježiti vrijeme na urama |
IZIP - izvorna stvarnost; ura s kazaljkom; udžbenik,
vježbenica |
10. |
Jedan dan |
- odrediti jedan dan
- razlikovati dijelove dana
- povezati pozdrave tijekom dana s dobom dana |
IZIP - izvorna stvarnost; nastavna slika dana, vremenska
traka dana; udžbenik, vježbenica |
11. |
Jedna godina kalendar |
- odrediti vrijeme jedne godine
- imenovati mjesece u godini
- označiti redni broj mjeseca
- odrediti i objasniti nadnevak |
IZIP - izvorna stvarnost; ovogodišnji kalendar, vremenska
traka godine; udžbenik, vježbenica |
12, |
Kućanski aparati |
- imenovati kućanske poslove
- opisati raznovrsne kućanske aparate i način njihova rada
- opisati načine štednje energije |
IZIP - izvorna stvarnost; mali kućanski aparati,
pokazivanje, uporaba; udžbenik, vježbenica |
13. |
Zaštita od požara |
- razlikovati vatru od požara
- objasniti kako nastaje i kako se gasi požar
- doznati tel. broj vatrogasaca |
IZIP, PR izvorna stvarnost; materijal i pribor za pokus;
udžbenik, vježbenica |
14. |
PRIRODA
Zima izvanučionička nastava |
- ocijeniti naoblaku, padaline, temperaturu zraka
- opisati biljke, životinje i djelatnost ljudi zimi |
IZIP, IN izvorna stvarnost; fotografije, slike, zapisi za
plakat; udžbenik, vježbenica |
15. |
Zima hladno je i sniježi |
- odrediti početak i kraj zime
- usporediti duljinu dana i noći
- opisati biljke i životinje zimi
- imenovati zimske športove |
IZIP - izvorna stvarnost; videozapis, slike listopad. i
vazdazel. biljaka zimi; udžbenik, vježbenica |
16. |
OSN. PRIR.ZEMLJ. OBILJ. ZAVIČAJA Naši su zavičaji različiti |
- odrediti zavičaj
- prepoznati različite zavičaj u Hrvatskoj
- razlikovati obilježja zavičaja |
IZIP - izvorna stvarnost; videozapis, slike o različitim
zavičajima; udžbenik, vježbenica |
17. |
Moj zavičaj |
- imenovati svoj zavičaj
- opisati izgled svojeg zavičaja
- konkretizirati osnovna obilježja svojeg zavičaja |
IZIP - izvorna stvarnost; videozapis, fotografije,
prospekti, plakati; udžbenik, vježbenica |
18. |
Vode u zavičaju |
- imenovati vode u zavičaju
- razlikovati vode stajaćice od tekućica
- razlikovati dijelove tekućice |
IZIP, IN izvorna stvarnost; vode u zavičaju; udžbenik,
vježbenica |
19. |
More |
- imenovati naše more
- opisati izgled mora
- razlikovati more, obalu, otok, poluotok, plimu i oseku |
IZIP - izvorna stvarnost; videozapis, fotografije,
slikovnice; udžbenik, vježbenica |
20. |
Zaštita i čuvanje našeg zavičaja |
- navesti postupke kojima učenici mogu pripomoći u zaštiti,
očuvanju i unapređivanju okoliša |
IZIP, PR izvorna stvarnost; materijal i pribor za
recikliranje; udžbenik, vježbenica |
21. |
Osnovna prirodnozemljopisna obilježja zaviČaja ponavljanje |
- razlikovati i pravilno primijeniti pojmove spoznane u
nastavnoj cjelini |
IZIP - rabljen u spoznavanju novog nastavnog sadržaja;
udžbenik, vježbenica |
22. |
Osnovna prirodnozemljopisna obilježja zaviČaja
provjeravanje |
- provjeriti znanje učenika iz cjeline OSNOVNA
PRIRODNOZEMLJOPISNA OBILJEŽJA ZAVIČAJA |
Zadaci za ispitivanje znanja cjelina Osnovna
prirodnozemljopisna obilježja zaviČaja |
23. |
Sijemo i sadimo |
- razlikovati biljke, skupine biljaka (žitarice, povrće,
voće)
- razlikovati sijanje od sadnje te berbu od žetve |
IZIP, PR izvorna stvarnost; pribor i materijal za pokus;
udžbenik, vježbenica |
24. |
Uzgajamo životinje |
- imenovati pojedine životinje i njihove mlade
- razlikovati domaće od divljih životinja |
IZIP - izvorna stvarnost; videozapis, aplikacije domaćih
životinja; udžbenik, vježbenica |
25. |
PRIRODA
Proljeće izvanučionička nastava |
- ocijeniti naoblaku, padaline, temperaturu zraka
- opisati biljke, životinje i djelatnost ljudi u proljeće |
IZIP, IN izvorna stvarnost; fotografije, slike, zapisi za
plakat; udžbenik, vježbenica |
26. |
Proljeće priroda se budi |
- odrediti početak i kraj proljeća
- imenovati proljetne mjesece
- prepoznati proljetnice u zavičaju |
IZIP - izvorna stvarnost; proljetnice, videozapis, biljke i
životinje u proljeće; udžbenik, vježbenica |
27. |
PRIRODA
Ljeto izvanučionička nastava |
- ocijeniti naoblaku, padaline, temperaturu zraka
- opisati biljke, životinje i djelatnost ljudi u ljetu |
IZIP, IN izvorna stvarnost; fotografije, slike, zapisi za
plakat; udžbenik, vježbenica |
28. |
Stiže ljeto toplo je |
- odrediti početak i kraj ljeta
- imenovati ljetne mjesece
- opisati oblačenje ljudi i provođenje godišnjih
|
IZIP - izvorna stvarnost; biljke i životinje, ljetna odjeća
i obuća; udžbenik, vježbenica |
TREĆI RAZRED
1. |
SNALAŽENJE U
PROSTORU
Stajalište i obzor |
— razlikovati
stajalište i odredište
— odrediti obzor,
vidik, horizont
odrediti obzornicu
ili obzorovu crtu |
IZIPIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica
IN — PR —
određivanje stajališta, obzora
i obzornice |
2. |
Glavne i sporedne
strane svijeta |
— označiti glavne
strane svijeta
— imenovati
sporedne strane svijeta
— razlikovati
glavne i sporedne strane svijeta |
IZIPIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica
IN — PR —
određivanje strana svijeta
|
3. |
Orijentacija s
pomoću Sunca i znakova u prirodi |
— odrediti
orijentaciju ili snalaženje
— skicirati glavne
i sporedne strane svijeta u prirodi i u učionici |
IN — PR —
određivanje strana svijeta
u prirodi
IZIPIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica |
4. |
Orijentacija s
pomoću kompasa |
— opisati kompas
— odrediti strane
svijeta u prirodi i u učionici s pomoću kompasa
|
IN — PR —
određivanje strana svijeta
u prirodi i u učionici
IZIP — kompas,
udžbenik, vježbenica |
5. |
SPOZNAVANJE I
ISTRAŽIVANJE PRIRODE
Spoznavanje prirode |
— saznati što su
priroda i prirodoslovlje
— razlikovati
prirodu, prirodnine, prirodne promjene, prirodoslovlje |
IZIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica |
6.
|
Motrenje prirode i
djelatnosti ljudi u jesen |
— nabrojiti podatke
koje sadrži kalendar prirode i djelatnosti ljudi
— prepoznati
motrenje kao način spoznavanja prirode |
IN-PR — vođenje
kalendara prirode i djelatnosti ljudi
IZIPIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica |
7. |
Jestive šumske
plodine |
— opisati i
razlikovati plodove divlje ruže, pitomog kestena, lijeske,
drijenka, borovnice i kupine |
IZIP — neposredna
stvarnost: grančice s plodovima (divlja ruža, pitomi kesten,
lijeska, borovnica, kupina)
udžbenik,
vježbenica |
8. |
Istraživanje
prirode |
— odrediti pokus,
eksperiment, kao način istraživanja prirode
— izvesti,
nabrojiti i narisati tijek pokusa |
IZIP — PR — Što
nastaje međudjelovanjem octa i praška za pecivo
IZIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica |
9 |
Ponašanje tekućine
na različitim temperaturama |
— odrediti
temperaturu
— dokazati pokusom
da se povišenjem temperature tekućina širi
|
IZIP — PR — Kako se
tekućina ponaša na različitim temperaturama
IZIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, |
10. |
Mjerenje
temperature |
— odrediti Celzijev
stupanj
— opisati
termometar
— izmjeriti
temperaturu
— razlikovati
različite termometre |
IZIP — neposredna
stvarnost: različiti termometri, udžbenik, vježbenica |
11. |
NASTAJANJE I
SNALAŽENJE
NA ZEMLJOVIDU
Umanjezino
prikazivanje udaljenosti |
— procijeniti i
izmjeriti udaljenost između dva stabla
— nacrtati umanjenu
udaljenost
— obilježiti
umanjenje 1: 10; 1: 100 |
IN — PR: umanjeno
prikazivanje udaljenosti
IZIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica |
12 |
Tlocrt jednostavnih
predmeta i školske učionice |
— odrediti tlocrt
— narisati tlocrt
jednostavnih predmeta
— nacrtati tlocrt
školske učionice |
IZIP — kutija
žigica, omotni papir s mrežom
tlocrt školske
učionice
PR — snalaženje na
tlocrtu učionice |
13. |
Tlocrt igrališta |
— orijentirati se u
prostoru
— procijeniti i
izmjeriti dužinu i širinu igrališta
— skicirati tlocrt
igrališta |
IN — PR — izrada
tlocrta igrališta
metar, štapići od 1
dm, papir
IZIP — neposredna
stvarnost, udžbenik, vježbenica |
14. |
Maketa i plan škole
s bližom okolicom |
— izgraditi maketu
okolice škole
— orijentirati se
na maketi škole i bliže okolice
— opisati maketu
učionice i škole |
IN — PR — izrada
skice okolice škole
PR — izrada makete
učionice i okolice škole
IZIP — udžbenik,
vježbenica |
15. |
Plan naselja |
— odrediti: plan;
dogovoreni znak ili simbol; tumač znakova ili legendu
— skicirati plan
naselja |
IN — PR — izrada
skice plana mjesta
PR — izrada makete
mjesta
IZIP — pješčanik,
udžbenik, vježbenica |
16 |
Snalaženje na planu
mjesta —
uvježbavanje i
ponavljanje |
— razlikovati i
primijeniti pojmove: model, maketa, plan, dogovoreni znak,
legenda
— imenovati objekte
na planu; |
IZIP — pješčanik,
maketa, pregledni plan naselja, udžbenik, vježbenica
PR — orijentacija
učenika po planu naselja |
17. |
Izgled zemljišta je
raznolik |
— odrediti: nizinu,
uzvisine: brežuljak, goru, planinu, reljef
— razlikovati
dijelove uzvisine: podnožje, vrh, padinu |
IZIP — pješčanik,
model uzvisine
udžbenik,
vježbenica; |
18. |
Crtanje uzvisina
|
— izrada reljefa
okolice škole
— prikazati
uzvisine s pomoću slojnica
— odrediti reljef |
IZIP — pješčanik,
model uzvisine
višeslojne
prozirnice
VK — Crtamo brda i
uzvisine
udžbenik,
vježbenica; |
19. |
Izrada zemljovida —
zemljopisne karte
|
— odrediti:
zemljopisnu kartu — zemljovid
— povezati boje na
zemljovidu s izvornom stvarnošću; |
IZIP — rabljeni u
obradi
EF — Crtamo
uzvisine
kartografski diktat |
20. |
Nastajanje i
snalaženje na zemljovidu
vježbanje i
ponavljanje |
— razlikovati i
primijeniti pojmove: reljef: uzvisine, nizine, zemljopisna
karta — zemljovid, mjerilo na zemljovidu |
Zadaci za
ispitivanje znanja — KARTOGRAFSKA PISMENOST |
21. |
Zemljopisna karta —
zemljovid zavičajne regije |
— prepoznati na
zemljovidu županije svoju okolicu
— odrediti smještaj
zavičajne regije na zemljovidu |
IZIP — zemljovid
županije,
TV — zapis o
županiji
županijski
priručnik |
22. |
KLIMA I ŽIVOTNE
ZAJEDNICE ZAVI»AJNE REGIJE
Vrijeme i klima
|
— odrediti vrijeme
i klimu
— povezati podatke
iz kalendara prirode s klimom u zavičajnoj regiji |
IZIP — zemljovid
županije, podaci iz kalendara prirode
županijski
priručnik |
23 |
Biljni i
životinjski svijet
|
— poznavati
najpoznatije životne zajednice zavičajne regije i
predstavnike biljnog i životinjskog svijeta |
IZIP — neposredna
stvarnost
županijski
priručnik |
24. |
Zaštita prirode |
— odrediti zaštitu
prirode
— objasniti zaštitu
okoliša
— imenovati
zaštićene prostore, biljke i životinje u zavičaju |
IZIP — izvorna
stvarnost
fotografije
zaštićenih prostora, biljaka
i životinja
rad ljudi na
zaštiti prirode |
25 |
SPOZNAVANJE I
ISTRAŽIVANJE PRIRODE
Ovogodišnja zima —
spoznavanje rezultata motrenja |
— prikazati
ovogodišnju zimu na temelju rezultata motrenja
— izdvojiti
temeljna ovogodišnja zimska obilježja |
IZIP — neposredna
stvarnost
podaci iz kalendara
prirode
udžbenik,
vježbenica |
26 |
Biljke zimi |
— prepoznati
prilagodbe biljaka da zimu preživljavaju u pupovima ili
podzemnim dijelovima ili sjemenkama |
IZIP— PR — Cvjetovi
se razvijaju iz cvjetnih pupova
IN — IZ —
proljetnice — podzemni dijelovi, sjemenke nekih biljaka |
27. |
Motrenje prirode i
djelatnosti ljudi u proljeće |
— odrediti
proljetnu ravnodnevnicu
— razlikovati
pretproljeće, rano proljeće i pravo proljeće |
IN — PR — vođenje
kalendara prirode
i djelatnosti ljudi
IZIP — neposredna
stvarnost, vježbenica, udžbenik |
28 |
VODE U ZAVI»AJU I NJIHOVO ZNA»ENJE
Vode tekućice |
— odrediti vodotok ili tekućicu
— razlikovati rijeku od potoka
— označiti na vodotoku: izvor, korito i ušće, obale |
IN — neposredna stvarnost
IZIP — udžbenik, vježbenica |
29. |
Živi svijet u tekućim vodama
|
— razlikovati drveće uz vodu
— razlikovati životinje uz vodu
— opisati i nacrtati dijelove tijela šarana |
IZIP — neposredna stvarnost:
granice vrbe i topole, ribe
udžbenik, vježbenica |
30. |
Živi svijet u tekućim vodama — vježbanje i ponavljanje |
— razlikovati i primijeniti pojmove: tekućica, rijeka, potok,
živi svijet u tekućicama
|
IZIP — rabljeni u obradi novog gradiva
udžbenik, vježbenica |
31. |
Vode stajaćice
|
— odrediti stajaće kopnene vode
— razlikovati: lokve, močvare, bare, jezera
— odrediti more |
IN — neposredna stvarnost
IZIP — neposredna stvarnost
udžbenik, vježbenica |
32. |
Živi svijet u stajaćim kopnenim vodama |
— razlikovati biljke uz vodu trsku, rogoz, lopoče,
— opisati i razlikovati životinje u stajačicama, žaba,
čaplja, roda |
IN — PR — razvitak žabe
IZIP — neposredna stvarnost
EF — Bara
udžbenik, vježbenica |
33. |
Živi svijet u kapljici vode |
— dokazati da mikroorganizmi žive u vodi
— objasniti da se samo zdrava voda smije rabiti za piče |
IZIP — PR — mikroorganizmi žive u vodi (mikroskopiranje)
udžbenik, vježbenica |
34. |
More
|
— odrediti more
— nabrojiti svojstva mora;
— opisati značenje mora u gospodarstvu |
IZIP — rabljeni u obradi novoga gradiva
EF — Iz života u moru
udžbenik, vježbenica |
35. |
Gospodarska važnost vode
|
— poznavati važnost vode za živi svijet
— konkretizirati kako ljudi dolaze do vode, princip vodovoda; |
IZIP — PR — modelirati princip rada vodovoda
udžbenik, vježbenica |
36. |
Onečišćenje i zaštita vode |
— poznavati načine sprečavanja onečišćenja vode
— navesti načine štednje vode u kućanstvu; |
IZIP — PR — modelirati pročišćivač
udžbenik, vježbenica |
37. |
Zaštita i čuvanje okoliša |
- odrediti pojmove: kućno smeće, otpad, opasni otpad,
sanitarni deponij, ugroženi okoliš |
IZIP — neposredna stvarnost
promidžbeni plakati o zaštiti okoliša
udžbenik, vježbenica |
38. |
Ovogodišnje proljeće — obrada rezultata motrenja iz
kalendara prirode |
— prikazati ovogodišnje proljeće na temelju rezultata
motrenja
— iznijeti njegova temeljna obilježja |
IZIP — neposredna stvarnost
kalendar prirode
udžbenik, vježbenica |
|
|
ČETVRTI
RAZRED
6. |
Republika Hrvatska
i susjedne zemlje |
— označiti RH na
zemljovidu Europe;
— označiti na
zemljovidu susjede RH područja RH |
IZIP: zemljovidi:
Europe i Republike Hrvatske;
udžbenik,
vježbenica |
7.
|
Zemljopisna
raznolikost domovine Hrvatske |
— odrediti i na
zemljovidu pokazati prirodno-zemljopisna područja RH; —
odrediti RH kao srednjoeuropsku i mediteransku državu |
IZIP: zemljovid RH,
udžbenik, vježbenica, atlas prirode i društva
|
10.
|
ŽIVOTNI UVJETI
Priroda oko nas
Priroda nas
okružuje |
— odrediti:
prirodu, prirodnine, tvar, prirodoslovlje;
— razlikovati živu
i neživu prirodu
— navesti osnovna
obilježja živih bića; |
IN — IIZIP: izvorna
stvarnost;
udžbenik,
vježbenica |
11.
|
O čemu ovisi živi
svijet |
— odrediti i
dokazati pokusima životne uvjete;
— nabrojiti životne
činioce na Zemlji:
voda, zrak,
svjetlost, toplina i hrana |
IZIP: PR: Uvjeti
života;
udžbenik,
vježbenica |
13.
|
Sunce — izvor
svjetlosti i topline |
— dokazati pokusom
o čemu ovisi jačina rasvjete;
— objasniti utjecaj
Sunca na promjene vremena tijekom dana i godine |
IZIP: pokus: O
čemu ovisi jačina rasvjete;
udžbenik,
vježbenica |
14.
|
Svojstva vode |
— dokazati pokusima
svojstva vode: tekućina, kapljevina, boja, okus, miris,
vrelište, ledište, agregatna stanja; |
IZIP: PR: Istraži
svojstva vode;
EF: Agregatna
stanja vode, Voda
udžbenik,
vježbenica |
15.
|
Svojstva vode —
vježbanje i ponavljanje |
— opisati pokuse;
— odrediti: led,
tekuću vodu, vodenu paru, vrelište, ledište |
IZIP: udžbenik,
vježbenica |
16.
|
Kruženje vode u
prirodi |
— dokazati pokusom
kruženje vode u prirodi;
— odrediti oborine
ili padaline;
— opisati kruženje
vode u prirodi |
IZIP: PR Kruženje
vode u prirodi;
udžbenik, vježbenica |
18.
|
Zrak nas okružuje |
— opisati nalaženje
zraka u prirodi i značenje za živa bića;
— dokazati pokusima
svojstva zraka;
— očitati tlak
zraka na barometru |
IZIP: PR: Istraži
svojstva zraka
udžbenik,
vježbenica |
19.
|
Sastav zraka |
— dokazati pokusima
sastav zraka;
— odrediti: kisik,
dušik, ugljikov dioksid |
IZIP: PR: Sastav
zraka
udžbenik,
vježbenica |
20.
|
Predviđanje vremena |
— odrediti vrijeme;
— opisati rad
meteorologa |
IZIP: vremenske
prognoze iz dnevnog tiska;
udžbenik,
vježbenica |
22.
|
Postanak tla |
— odrediti tlo i
građu tla;
— dokazati
djelovanje temperature na čvrsta tijela;
— opisati postanak
tla |
IN: tlo u okolišu;
IZIP: PR:
Djelovanje temperature na čvrsta tijela;
udžbenik,
vježbenica |
23.
|
Sastav i vrste tla |
— dokazati pokusima
sastav tla;
— odrediti sastav i
vrste tla;
— razlikovati vrste
tla:
— objasniti
povećavanje plodnost tla |
IZIP: PR; Sastav
tla;
uzorci tala;
udžbenik,
vježbenica |
25.
|
Onečišćavanje i
zaštita vode, zraka i tla |
— dokazati pokusima
onečišćavanja tla zraka i vode na život biljaka;
— odrediti otpadnu
vodu, onečišćeni zrak — smog, pročišćivač |
IN utjecaj
onečišćavanja u okolišu
IZIP: PR Utjecaj
onečišćavanja na život biljaka
udžbenik,
vježbenica |
29.
|
BREŽULJKASTI I
BRDOVITI KRAJEVI PANONSKOG PROSTORA HRVATSKE
Prirodno-zemljopisna obilježja brežuljkastih i brdovitih
krajeva |
— pokazati na
zemljovidu brežuljkasta i brdovita područja panonskog
prostora Hrvatske;
— odrediti pobrđe,
prisojnu i osojnu stranu; |
IZIP: zemljovid
RH, videozapis, fotografije, zidni plakat;
udžbenik,
vježbenica |
30.
|
GORSKO-PLANINSKI
PROSTOR HRVATSKE
Prirodno-zemljopisna obilježja gorsko-
-planinskih krajeva |
— odrediti
gorsko-planinske prostore Hrvatske;
— pokazati i
imenovati na zemljovidu najpoznatije planine i gore RH;
— opisati gorska
obilježja; |
IZIP: zemljovid
RH, videozapis, fonografije gorskih prostora Hrvatske;
zidni plakat;
udžbenik,
vježbenica |
31.
|
Voda i ljepota
krajolika — veliko bogatstvo gorskih krajeva
|
— nabrojiti i
pokazati na zemljovidu najveće rijeke i jezera gorskog
prostora |
IZIP: zemljovid
RH;
udžbenik,
vježbenica |
32.
|
Bogatstvo šumskog
pokrivača |
— opisati životne
uvjete u šumi;
— odrediti
listopadnu, miješanu
i kontinentalnu vazdazelenu, crnogoričnu šumu; |
IN obližnja šuma
(grančice šumskog drveća);
EF Šuma
udžbenik,
vježbenica |
33
|
Prirodno-zemljopisna obilježja
gorsko-planinskih krajeva — ponavljanje |
— razlikovati i
pravilno koristiti pojmove: gorski-planinski prostor
Hrvatske, prirodne ljepote gorskih dijelova, šumsko drveće i
životinje |
IZIP: zemljovid
RH;
udžbenik,
vježbenica |
34.
|
ŽIVA PRIRODA
Život zelene biljke |
— odrediti:
sjemenku, uvjete klijanja, dijelove biljke;
— raščlaniti
sjemenku graha i imenovati njene dijelove; |
IZIP: PR: Građa
sjemenke, Uvjeti klijanja, Klijanje sjemenke
udžbenik,
vježbenica |
35,
|
Zelena biljka
proizvodi hranu |
— odrediti zadaću
zelene biljke u prirodi;
— objasniti kako
zelena biljka proizvodi hranu i kisik, veže sunčanu energiju
i tako omogućava život u prirodi |
IZIP: PR Zelena
biljka proizvodi hranu;
udžbenik,
vježbenica |
36.
|
Razmnožavanje
biljaka |
— odrediti cvijet,
sjemenku i plod;
— raščlaniti cvijet
i imenovati njegove glavne dijelove;
— opisati
oprašivanje |
IZIP: izvorna
stvarnost;
PR Promatranje
građe cvijeta;
udžbenik,
vježbenica |
37.
|
Međusobna ovisnost
biljaka i životinja |
— odrediti: zelene
biljke proizvođače hrane i životinje kao potrošače;
— razlikovati:
biljoždere, sveždere
i mesoždere; |
IZIP: EF Povezanost
žive i nežive prirode
udžbenik,
vježbenica |
38.
|
NIZINSKI KRAJEVI
PANONSKOG PROSTORA HRVATSKE
Prirodno-zemljopisna obilježja nizinskih predjela |
— imenovati i
pokazati na zemljovidu nizinske krajeve panonskog prostora
RH;
— razlikovati
močvarne nizine, suhe ravnice i više predjele;
— pokazati veće
rijeke |
IZ zemljovid RH;
videozapis, fotografije nizinskih prostora;
zidni plakat;
udžbenik,
vježbenica |
39.
|
Život na travnjaku |
— odrediti:
travnjak, pašnjak i livadu;
— opisati životne
uvjete na travnjaku;
— prepoznati
najpoznatije biljke i životinje travnjaka |
IN: izvorna
stvarnost;
herbarski primjerci
biljaka;
preparati i slike
životinja
udžbenik,
vježbenica |
40.
|
PRIMORSKI PROSTOR
DOMOVINE HRVATSKE
Jadransko more i
hrvatski otoci |
— pokazati na
zemljovidu dijelove primorskog prostora,— objasniti važnost
Jadranskog mora za RH,— pokazati najveće otoke, poluotoke,
zaljeve |
IZIP: videozapis,
fotografije;
zidni plakat;
zemljovid RH;
udžbenik,
vježbenica |
41.
|
Prirodno-zemljopisna obilježja primorskog prostora |
— označiti
prirodno-zemljopisna obilježja primorske Hrvatske:
sredozemna klima, kraška obilježja (kraška polja, ponori,
jame), crvenica |
IZIP: zemljovid
RH;
udžbenik,
vježbenica |
42.
|
Život u primorskoj
vazdazelenoj šumi |
— razlikovati
primorsku vazdazelenu šumu, šikaru (makiju) i krš;
— prepoznati hrast
crniku, lovor, planiku i životinje: čagalj, poskok, blavur, |
IN IZ herbarski
primjerci biljaka;
slike životinja;
udžbenik,
vježbenica |
43.
|
Živa bića uz more i
u moru |
— opisati životne
uvjete u moru;
— prepoznati alge,
npr. morsku salatu i životinje: priljepak, dagnja, jastog,
hobotnica, sipa, srdela, skuša i dr. |
IZIP: izvorna
stvarnost, herbarski primjeri algi;
preparati i slike
životinja;
udžbenik,
vježbenica |
44.
|
ŽIVA PRIRODA
Prirodne
zanimljivosti Hrvatske |
— odrediti
nacionalne parkove, rijetke i ugrožene biljne i životinjske
vrste;
— nabrojiti i
pokazati na zemljovidu RH nacionalne parkove |
IZIP: zemljovid RH;
fotografije
nacionalnih parkova, zaštićenih biljaka i životinja
udžbenik,
vježbenica |
45.
|
»čovjek i okoliš |
— objasniti
kruženje tvari u prirodi;
— označiti
nedostatak hrane, energije i onečišćenje i zagađenje kao
najveće probleme u razvoju čovječanstva |
IN; IZIP:
neposredna stvarnost: onečišćenje okoliša i zaštita prirode;
fotografije iz okolice mjesta;
udžbenik,
vježbenica |
Pripremila:
Elena Brajković
Ožujak,
2006.
|