|
|
USPJEŠNO IZLAGANJE - PREZENTACIJA |
|
Vinko Vučić
Uspješno izlaganje –
prezentacija
1. Što morate postići izlaganjem?
•Objasniti
slušateljima o čemu govorite;
•Učiniti
to zanimljivim;
•Učiniti
da to slušatelji zapamte;
•Dokazati
ono što želite.
2. Kako pripremiti
izlaganje ?
•Definirati
cilj izlaganja;
•Odrediti
koliko će izlaganje trajati;
•Doznati
karakteristike ljudi koji će vas slušati;
•Strukturirati
izlaganje;
•Pripremiti
tehnička pomagala;
•Uvježbati
izlaganje.
2.1. Cilj izlaganja
•Informiranje
•Uvjeravanje
2.2. Koliko će trajati vaše
izlaganje?
•Ako
možete birati – optimalno 15 - 20 min;
•Manje
od toga – nedovoljno. Više od toga - dosadno.
2.3. Tko će vas slušati?
•Tko
su vaši slušatelji, koliko će ih biti?
•Koja
je razina njihovog obrazovanja?
•Što
već znaju o temi o kojoj će se govoriti?
•Kakve
stavove već imaju o tome?
•Zašto
dolaze slušati vaše izlaganje?
•Što
slušatelji žele dobiti od vas? Kako zadovoljiti njihove potrebe? Kako
privući i održati
njihovu pažnju?
•Kako
s njima uspostaviti odnos?
2.4. Kako strukturirati
izlaganje?
Uvod
•Privucite
pažnju slušatelja;
•Navedite
temu o kojoj ćete govoriti;
•Navedite
glavnu tezu izlaganja i ideje;
•Kažite
koliko će izlaganje trajati.
Glavni dio izlaganja
•Napisati
glavne ideje i složiti ih po logičnom redoslijedu;
•Jasno
ih obrazložiti;
•Potkrijepiti
ih činjenicama i brojkama, statističkim podacima, izjavama stručnjaka,
pričom,
humorom.
Zaključak
•Sumirajte
glavne ideje;
•Još
jednom naglasite osnovnu ideju;
•Recite
da kanite završiti izlaganje i onda ga stvarno završite.
2.5. Koja tehnička sredstva
koristiti?
•Koja
god koristili izvedba mora biti prikladna i sigurna (kompjutor,
grafoskop, video,
dijaprojektor,
flipchart i dr.);
•Odaberite
dijelove izlaganja koje ćete prikazati;
(sažmite tekst, pazite na čitljivost – veličina i oblik slova, kolorit,
kompozicija …).
Tipografija i veličina slova
Bez obzira koristite li u prezentaciji kompjuter, grafoskop, poster ili
dr., posebno je važno odabrati tip slova (oblik) i njihovu veličinu kako
bi auditorij mogao bez teškoća pročitati napisano. Stoga se preporuča
sljedeće:
Visina pisma (mm) – Velika slova Veličina slova (pts)
Udaljenost u metrima
__________________________________________________________________________________
10 mm
45 points 2 – 4
metra
15 mm
68 points 4 – 6 metra
20 mm
90 points 5 - 7
metara
30 mm 134
points 7 – 9 metara
40 mm 179
points 9 – 12 metara
Prikazani standard odnosi se na visinu slova (verzal) u mm , odnosno
veličinu slova u točkama. Visina slova je izražena u mm zato što
primjerice, Ariel od 10 točaka (pts) nije iste veličine kao i Times New
Roman od 10 točaka. Ariel je veći za jednu točku, što znači da je Ariel
od 10 točaka približne veličine kao Times New Roman od 11 točaka.
Pri tome treba voditi računa o tome da se lakše čita Curent (mala slova)
od Verzala (velika slova). Također je važno pravilno odabrati
tipografiju (tip pisma, font), jer svi fontovi nisu jednako čitljivi.
Poželjno je upotrebiti jednostavni font bez serifa (primjerice Ariel
nema, a Times New Roman ima serife). Na temelju istraživanja, u
posljednje vrijeme se kao najčitljiviji font ističe Meta.
U
prezentaciji koristite uvijek samo jedan font (miješanje više fontova
zbunjuje čitatelja i otežava čitanje).
U
tablici, u nastavku, visina velikih slova (Verzal) je izražena u
milimetrima (mm), a udaljenost čitatelja od teksta u metrima. Tako
primjerice, na udaljenosti od 60 metara, velika slova trebaju biti
visoka 205 mm (20,5 cm).
|
|||
Novosti | GLOBE škole | Priručnik za mjerenja | GLOBE u nastavi | Suradnja GLOBE škola - projekti | Susreti GLOBE škola | Linkovi | Kontakti | Arhiva |