Mr. sc. Janja Milković
Stručni skup za voditelje programa GLOBE, 21. do 23. ožujka 2010., Sv. Đurđ i Ludbreg
Radionica Vrijeme i klima Ludbrega i okolice
Cilj
Opći cilj radionice je unaprijediti znanja i vještine potrebne za primjenu istraživačkog pristupa i problemski orijentirane nastave korištenjem GLOBE protokola i podataka.
Specifični cilj je upoznavanje i primjena GLOBE protokola i ostalih dostupnih izvora podataka koji trebaju za konkretno istraživanje.
Zadatak
Korištenjem podataka GLOBE baze te službenih podataka DHMZ opisati vrijeme i klimu Ludbrega. Usporediti dnevne meteorološke podatke Ludbrega s podacima najbližih GLOBE škola i službenim dugogodišnjim podacima.
Nakon analize podataka povezati klimatske, gospodarske i prirodne uvjete u kojima se naselje Ludbreg razvijalo tijekom povijesti.
Aktivnosti
Sudionici radionice samostalno određuju strategiju koja će im omogućiti odgovor na pitanje „Kakvo je vrijeme i klima u Ludbregu i okolici?“.
Nakon početnih dogovora, potrebno je da samostalno postave prava istraživačka pitanja- hipoteze, prirede plan rada, podijele zadatke i dogovore neposredne ciljeve.
Voditelj će prirediti osnovne upute o mogućim izvorima podataka, poznatim činjenicama i literaturi kako bi se grupa usmjerila.
Pri tome je voditelj samo medijator koji treba dozvoliti grupi da uključi vlastite interese te proširi ili usmjeri istraživanje na neko prethodno nepredviđeno pitanje. Voditelj pomaže objasniti pojedine nedoumice vezane uz stručna pitanja grupe, teorijske pretpostavke i GLOBE protokole. Potrebno je sudionike potpitanjima navesti da uvide koji su im podaci potrebni kako bi provjerili potrebne hipoteze i da li su takovi podaci dostupni odnosno da li se uopće prikupljaju.
Tijek radionice treba simulirati tijek znanstvenog istraživanja : postavljanje pitanja, stvaranje pretpostavki, planiranje i oblikovanje istraživanja, prikupljanje podataka, obrada i analiza, postavljanje teorije i provjera hipoteze.
Predviđene osnovne aktivnosti su :
· Istraživanje i analiza potrebnih podataka u GLOBE bazi i službenih podataka DHMZ-a za najbližu službenu meteorološku postaju u Ludbregu i obližnjem Varaždinu.
· Sudionike se potiče da iznađu i druge „alate“ odnosno izvore podataka koji će im pomoći da odgovore na postavljeno pitanje?
· Suradnja s drugim grupama, razmjena podataka i priprema izvješća-prezentacije
Tijek radionice
Izvrši se odabir istraživačkih pitanja i onda sami sudionici pokušaju oblikovati hipoteze, odnosno prvo predviđaju što bi mogli dobiti istraživanjem. Voditelji se upliću tek kad je prijeko potrebno (u ovoj fazi). Nakon toga svaka grupica dizajnira plan istraživanja na odabrana pitanja/ hipoteze. U toj je fazi neophodna intervencija voditelja. Naime, bilo bi odlično kad bi voditelji naveli sudionike da sami uvide propuste ili neodrživost ili neutemeljenost hipoteza. Ako se to ne dogodi, treba objasniti… Malo teorije: ovakav način nikako nije gubitak vremena, ponajprije stoga što ovakvim radom nastavnici stječu iskustvo vlastite kože, presudno za vođenje učenika. Ako to sami nisu prošli, neće biti u stanju primijeniti istraživački pristup u svojoj nastavi. Istraživački pristup je vrsta proceduralnog znanja, koje pripada višoj razini od činjeničnog znanja. Stoga se preporučuje u modernoj nastavi. Ako se češće primjenjuje, onda neće biti problem nastavnicima doći do ideje za istraživački rad za natjecanje.
Kad se konačno dođe do konkretnih hipoteza i plana istraživanja, valja u grupama locirati veterane – one koji poznaju protokole. Neka oni i tumače ostalima protokole (voditelji uskaču kad je potrebno) i neka uz put objasne kako oni to objašnjavaju učenicima.
Radni materijal
Kao uvodni radni materijal koristit će se:
· Višegodišnji niz meteoroloških podataka postaja u neposrednoj blizini lokacije koju istražujemo a to su postaje u Ludbregu i Varaždinu.
· podaci o povijesti i gospodarstvu Ludbrega s mrežnih stranica turističke zajednice grada Ludbrega.