HRVATSKA

   

SMOTRE I NATJECANJA HRVATSKIH GLOBE ŠKOLA -  Tisno i Murter    2008. - Zadaci i Rezultati - Srednje škole

 
   

 

 

 

K 1                                     SREDNJE ŠKOLE

BODOVI

1.

Uz pomoć vlastitih koraka izmjerite udaljenost između postavljenih oznaka.                                                                                                                                                                                                 5         

Udaljenost = __24________ m. (Unesite u listu za odgovore)

 

2. 

Iz nekog razloga važno vam je što točnije procijeniti visinu nekog stupa. Možda nemate uz sebe mjernu traku, ali možete procijeniti udaljenosti uz pomoć svojih koraka. Osim slamčice od soka, u torbi ste našli jednakokračni trokut (Kutovi su mu 90, 45, 45 stupnjeva, a tangens kuta od 45 stupnjeva =1).

Pomoću trokuta i slamčice možete vizirati vrh stupa.

 

2.1. Koji bi bio ispravan položaj trokuta u odnosu na oko mjeritelja i stup kojeg želite mjeriti?                                                                                                                                        3      

 

 

            a)                                             b)                                   c)               

 (Slovo uz ispravan položaj trokuta unesite u listu za odgovore)

 2.2. Kako ćete izračunati visinu stupa?                                                                                      4           

 Visina stupa = udaljenost do stupa + visina mjeritelja do očiju_

(Unesite u listu za odgovore)

 3. U listu za odgovore upiši podatke koje ćeš očitati s termometra:                                                                                               

                                                            6-

 

 

a)  Maksimalna temperatura _24,5___

b)  Minimalna temperatura ___12____

c)  Trenutna temperatura ____24,5___

 

 

 

 

 

K 2                                          

                                                                                                                                     BODOVI

1.     

U listi za odgovore zaokruži slovo uz veličinu koja se mora mjeriti u lokalno solarno podne.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            4

a/ trenutna temperatura zraka

b/ ph oborine

c/ otopljeni kisik u vodi

d/ temperatura vode

e/ naoblaka

 

 

  1. U listi za odgovore uz slovo kojim je označena svaka tvrdnja                               6

zaokruži točno ili netočno

 

A

Ako preko vikenda (subota i nedjelja) nismo mjerili oborinu, vrijednost koju nađemo u kišomjeru u ponedjeljak treba podijeliti s dva i upisati za svaki od dana vikenda.

točno

netočno

B

Ako preko vikenda niste mjerili temperaturu zraka, u ponedjeljak nećete moći unijeti podatke za minimalnu i maksimalnu temperaturu

točno

netočno

C

Ako za trenutačnu temperaturu zraka želite unijeti veću vrijednost od maksimalne temperature, podaci vam kod unosa neće biti prihvaćeni

točno

netočno

D

Visina novog snijega se mjeri u blizini meteorološke kućice na mjestu gdje je snijeg najviši.

 

točno

netočno

E

Vaša škola redovito mjeri atmosferske podatke već deset godina. Iz podataka za temperaturu, oborinu i vlažnost odrediti ćete klimatološke vrijednosti odnosno tip klime za vaš kraj

točno

netočno

  

3. Maksimalni termometar pokazuje                                                        2

(U listi za odgovore zaokruži slovo uz točan odgovor)

 

a/ najvišu temperaturu u protekla 24 sata

b/ najvišu temperaturu zraka od trenutka kada smo „uređivali“(resetirali) termometar

c/  maksimalnu i minimalnu temperaturu zraka u trenutku očitavanja

d/ najvišu moguću temperaturu

 

 

4.    Grafikon prikazuje mjesečni hod trenutne temperature  izmjerene u OŠ Dubovac i Šumarskoj školi u Karlovcu.

4.1.  a)  Najniža temperatura je izmjerena dana __29. 11.  ______________                 b)  Najviša temperatura je izmjerena dana _23 – 24. 11.____                                                                          4

                                  (Upišite datume u listu za odgovore)

 

 

 

4.2.                                                                                                                2

Vrijednosti za najviše izmjerene temperature u grafovima svake od škola razlikuju se za __40C__________

(upišite vrijednost u odgovarajućim mjernim jedinicama)

 

 

K 3                                           

                                                                                                                                                BODOVI

1. Koja krivulja prikazuje topljivost kisika u vodi ? (Zaokružite A ili B)           

1

     

Obrazložite odgovor nadopunivši rečenicu:

Što je temperatura viša, _manje se kisika otapa  __________________________   2

 2. Ispitajmo uzorke tla, označene s   A,  B,  C                                            1 + 1 + 3

 2.1. U posudu stavi žličicu uzorka tla. Dodaj 5 kapi octene ili klorovodične kiseline i promatraj.  Na kojem je uzorku reakcija najjača?

(Zaokruži):    a)              b)         c)

 2.2. Kakve je boje taj uzorak? (Upiši boju:) žute, žuto-smeđe, svijetlo-smeđe

 2.3. U tom je uzorku kiselina burno reagirala s (nadopuni rečenicu)  CaCO3,  /vapnencem, / karbonatima__, koji se nalazi u zemlji pa se oslobađaju mjehurići plina CO2.   

  

3.  Na slici je prikazana raspodjela izmjerenih vrijednosti maksimalnih temperatura na prostoru dijela Europe 7.05.2007.                                                                                                                4

 Vrijednosti temperature tog su dana bile od 12 -15 Co  do  32 - 35  Co.

(Brojčane vrijednosti upiši u listu za odgovore)

 

   4.

Učenicima koji su tek ove godine pridružili GLOBE grupi trebate objasniti zašto

 A/ su vrata meteorološke kućice okrenuta prema sjeveru

B/ je meteorološka kućica bijele boje

C/ zašto oborinu kojoj određujete pH treba skupljati u suhu, čistu bocu

    opranu destiliranom vodom.

                                                                                                                                                           

Upišite po 3 ključne riječi koje biste upotrijebili u objašnjenjima pod A, B i C!                                                                                                                                                            6

A/_sunce, instrumenti, direktno/ izravno (podne, otvaranje)_____

 B/ _odbijanje/ reflektiranje, Sunčevo zračenje/ toplina, slabije zagrijavanje___

 C/ _onečišćenje/ kontaminacija, uzorak, (utjecaj na) rezultat mjerenja, točnost___

 

K 4                                   

                                                                                                BODOVI

 

 

 U listu za odgovore upiši razliku između najviše i najniže temperature za svaku od lokacija   (A = _22__,    B = _16_____ )                               3 + 3

 2.

aPočetak pupanja neke biljne vrste na njezinom staništu ovisit će o količini akumulirane (nakupljene) topline i /ili o količini akumulirane _vode/ vlage__________ u tlu.                                                           2

 b)  Škola A i škola B nalaze se na istom kontinentu na južnoj hemisferi Zemlje. Međusobno su udaljene preko 1000 km, ali se iz opisa njihovih postaja raspoznaju vrlo slične značajke (reljef, nadmorska visina, vrsta tla, udaljenost od mora, slabo urbanizirano područje….) .

Praćenje tijekom pet godina pokazuje da jorgovan propupa kod škole A u listopadu (X. mjesec), a kod škole B u studenom (XI. mjesec).

Od ponuđenih razloga pojavi da ista vrsta propupa ranije na lokaciji A, odaberi najvjerojatniji:                                                                                                                                                                    2

a)     A se nalazi južnije od B

b)     B se nalazi na većoj geografskoj dužini

c)      Na lokaciji A ima i drugih biljaka

d)     A se nalazi na manjoj geografskoj širini

e)     B se nalazi sjeveroistočno od A

 3.  Nadopunite rečenicu:                                                                            2

Različite boje na satelitskim snimkama dobivaju se kombinacijom zapisa senzora koji hvataju zračenja različitih _valnih duljina/ frekvencija___, reflektiranih s površine Zemlje.

 

4.                                                                                                           6

Priložena je satelitska snimka nekog područja. (slika Tisnog)

 Služeći se MUC – klasifikacijom (tablica u prilogu pitanja), odredite  tip pokrova (samo I. razinu MUC-a) u označenim kvadratima

opis kvadrata a) crveno

 – očekivana interpretacija: zatvorena šuma = kod 0

opis kvadrata b) : sivkasto do svijetlo plavo, strukturirano

- očekivana interpretacija: izgrađeno zemljište =  kod 9

opis kvadrata c) : crno

– očekivana interpretacija: voda = kod 7

 

 

K5                                                                                                BODOVI

1. Mjerite količinu otopljenog kisika u podne 21. lipnja blizu izvora manje rječice u kontinentalnom području umjerenog klimatskog pojasa.

Uočili ste da je dno bogato obraslo vodenim biljem.

Predviđate da bi pri istoj temperaturi vode u zimskom razdoblju količina kisika mogla biti:  

 1.1.                             a) ista kao ljeti

b) veća nego ljeti

c) manja nego ljeti

d) različita, a vrijednost ovisi o alkalitetu                                 2

 

1.2. Objasnite svoje predviđanje (u jednoj rečenici):                                             6

Objašnjenje uz c): zimi će biti manje biljaka, manje fotosinteze - manje kisika

Prihvaćeno objašnjenje uz a): pri istoj temperaturi kisika će biti jednako, jer u izvorišnom dijelu nema toliko biljaka

Svrha pitanja: provjera razumijevanja ovisnosti količine kisika o temperaturi i intenzitetu fotosinteze

2.

U čašama označenim s A,B,C su uzorci morske vode, vode iz cisterne (odstajala kišnica, možda bogata mikroorganizmima) i lužine (uzorke nije pameto kušati).

Koja ćete GLOBE mjerenja/ pribor koristiti da bi što jednostavnije (a bez korištenja osjetila okusa) utvrditi što je u kojoj čaši?

(Na crte uz oznaku čaše upiši broj uz odgovarajuću vrstu uzorka).                              2

2.1.

Čaša A ____3_______                           1. voda iz cisterne

Čaša B ____2_______                           2. morska voda

Čaša C ____1_______                           3. lužina

 

2.2.                                                                                                              6

Morsku ste vodu identificirali (odredili) uz pomoć protokola za _salinitet ili pH / kiselost________________ a),

a od mjerene opreme koristili ste: ako je naveden salinitet, onda aerometar ili konduktometar (iako se prema GLOBE protokolu za more ne koristi konduktometar;

ako je pod a) naveden protokol za kiselost, onda pH pen ili indikator papirići __ b).

Izmjerena vrijednost je pH mora = 7 - 8_c).                     

2. 3.                                                                                                                                         6

Lužinu ste odredili uz pomoć protokola za __pH________________ a),

a od mjerne opreme koristili ste _ pH pen ili indikator papir  b).

Izmjerena vrijednost je ___12________ c). 

2. 4.                                                                                                                                         6

Ispitujući uzorak morske vode i lužine, ispitali ste i kišnicu iz cisterne. Koje ste vrijednosti dobili za kišnicu?  pH = 6 - 7           

Svrha pitanja: provjera razumijevanja (čemu služi koji instrument); provjera vještine korištenja instrumenta i sposobnosti odabira najpodesnije i najpristupačnije metode, sposobnosti zaključivanja te sposobnosti analize rezultata.                         

28

 

natrag

   
Novosti GLOBE škole Priručnik za mjerenja GLOBE u nastavi Suradnja GLOBE škola - projekti Susreti GLOBE škola Linkovi Kontakti Arhiva

 

na početnu str.