K5
BODOVI
1.
Mjerite količinu
otopljenog kisika u podne 21. lipnja blizu izvora manje rječice u
kontinentalnom području umjerenog klimatskog pojasa.
Uočili ste da je dno bogato obraslo vodenim biljem.
Predviđate da bi pri istoj temperaturi vode u zimskom razdoblju
količina kisika mogla biti:
1.1.
a) ista kao ljeti
b)
veća nego ljeti
c) manja nego ljeti
d)
različita, a vrijednost ovisi o alkalitetu
2
1.2. Objasnite
svoje predviđanje (u jednoj rečenici):
6
Objašnjenje uz c): zimi će biti manje biljaka, manje
fotosinteze - manje kisika
Prihvaćeno objašnjenje
uz a): pri istoj
temperaturi kisika će biti jednako, jer u izvorišnom dijelu nema
toliko biljaka
Svrha pitanja:
provjera razumijevanja ovisnosti količine kisika o temperaturi i
intenzitetu fotosinteze
2.
U
čašama označenim s A,B,C su uzorci morske vode, vode iz cisterne
(odstajala kišnica, možda bogata mikroorganizmima) i lužine (uzorke
nije pameto kušati).
Koja ćete GLOBE mjerenja/ pribor koristiti da bi što jednostavnije
(a bez korištenja osjetila okusa) utvrditi što je u kojoj čaši?
(Na crte uz oznaku čaše upiši broj uz odgovarajuću vrstu uzorka).
2
2.1.
Čaša A
____3_______
1. voda iz cisterne
Čaša B
____2_______
2. morska voda
Čaša C
____1_______
3. lužina
2.2.
6
Morsku ste vodu identificirali (odredili) uz pomoć protokola za _salinitet
ili pH / kiselost________________ a),
a od
mjerene opreme koristili ste: ako je
naveden salinitet, onda aerometar ili konduktometar (iako se prema
GLOBE protokolu za more ne koristi konduktometar;
ako je pod a) naveden protokol za kiselost, onda
pH pen ili indikator
papirići
__ b).
Izmjerena vrijednost je pH mora = 7 - 8_c).
2. 3.
6
Lužinu ste odredili uz pomoć protokola za
__pH________________
a),
a od
mjerne opreme koristili ste
_ pH pen ili indikator
papir
b).
Izmjerena vrijednost je ___12________
c).
2.
4.
6
Ispitujući uzorak morske vode i lužine, ispitali ste i kišnicu iz
cisterne. Koje ste vrijednosti dobili za kišnicu?
pH = 6 - 7
Svrha pitanja:
provjera razumijevanja (čemu služi koji instrument); provjera
vještine korištenja instrumenta i sposobnosti odabira najpodesnije i
najpristupačnije metode, sposobnosti zaključivanja te sposobnosti
analize rezultata.
28
|