HRVATSKA

   

SMOTRE I NATJECANJA HRVATSKIH GLOBE ŠKOLA -  Tisno i Murter    2008. - Zadaci i Rezultati - Osnovne škole

 
   
 

OSNOVNE ŠKOLE

             K 1                

                                                                                                BODOVI

1.
Uz pomoć vlastitih koraka izmjerite udaljenost između postavljenih oznaka.
Odgovor:
Udaljenost = 24 m                                                                                                        5

Komentar: Odredi se dužina orijentacijskog koraka na potezu od 50 m, tako da se 50 podijeli s brojem učinjenih or. koraka. Tu je veličinu korisno upamtiti radi ponovnog postavljanja pixela, ali može nam dobro poslužiti i inače u životu.

Svrha pitanja: provjera vještine i snalažljivosti

2.                                                                                                                                3
a) Ako ste koračajući po dijagonalama pixela zabilježili 45 puta +  i
45  puta -  , koliki je postotak pokrovnosti krošnje?
Odgovor:
Postotak pokrivenosti krošnje =    50%
 
Svrha pitanja: provjera razumijevanja koncepta pokrovnosti                                                                                                                                                                                            3
b) Prema GLOBE protokolu na tom ćete pixelu obavljati biometrijska mjerenja za ______________________.
Odgovor:
šumu (ili drveće ili stabla)
Svrha pitanja: primjena znanja o biometrijskim mjerenjima na primjeru  
3.      U listu za odgovore upiši podatke koje ćeš očitati s termometra (slika na drugoj strani):                                                                                               Odgovor:
                                                                                                                        
a)  Maksimalna temperatura _   ( 25   )___
b)  Minimalna temperatura __  (   - 3   ) __
c)  Trenutna temperatura ___   (    1   )___    
                                                                                                                                   9-

 

 

Svrha pitanja: primjena znanja i vještine očitavanja instrumenta

 

                                                                                         20

 

 

K 2                                    

BODOVI

1. Analiziraj klimatske dijagrame   
Odredi razliku između najhladnijeg i najtoplijeg mjeseca na svakoj od lokacija                                       

 

 

Odgovori

a)............16..............           3

 

b)............18.............            3

Svrha pitanja: provjera vještine čitanja grafikona

      5

2. Slova uz točne tvrdnje upiši u listu za odgovore: ___________
A/Dugotrajna jednolična oborina pada iz nimbostratusa
B/ «OBSCURED» je oznaka za nebo potpuno prekriveno oblacima
C/ Količina oborine se mjeri u mililitrama oborine koja je pala na 1kvadratni metar.
D/ Cirrus je tanki, vlaknasti visoki oblak.
E/ Klima je prosječno stanje atmosfere izračunato iz podataka tijekom jedne godine.
 
Odgovori:
A i D
Svrha pitanja: provjera znanja – poznavanja atmosferskih protokola
 
3. 
 Na slici je prikazana raspodjela izmjerenih vrijednosti maksimalnih temperatura na prostoru dijela Europe 7.05.2007.
 Vrijednosti temperature tog su dana bile od __  Co  do   __ Co.
(Brojčane vrijednosti upiši u listu za odgovore)                                                      

                                                                                                                                                      6.-

 

 

Odgovori: Od (12-15)    do   (32-35) – priznaje se raspon vrijednosti
 
Svrha pitanja: provjera vještine čitanja grafičkih prikaza i razumijevanja podataka

                                                                                                                                                              17

K3

 BODOVI
 

1. Prouči sliku i odgovori na pitanje

  Hoće li zimi ribič imati ovakav ulov?                                                                      

 

 

Odgovor:

Zaokruži:        DA                  NE

                                                             1

Zašto?

                                                 5

Kratko obrazloži u listi za odgovore

.Zbog anomalije vode.   ili

Voda  je najgušća pri temperature od + 4 stupnja C i ona potone ispod leda, koji ima manju gustoću.  .ili

Samo se površina vode zaledi .........................

....................................................

 

Komentar: priznavane su različite formulacije odgovora koji upućuju na razumijevanje fenomena

Svrha pitanja: provjera sposobnosti primjene (školskog) znanja i slobodnog oblikovanja odgovora na pitanje otvorenog tipa

 

2. Ispitajmo uzorke tla, označene s   A,  B,  C

 

2.1. U posudu stavi žličicu uzorka tla. Dodaj 5 kapi octene ili klorovodične kiseline i promatraj.  Na kojem je uzorku reakcija najjača?

(Zaokruži):    a)             b)        c)                                                                                       1

                                               

2.2. Kakve je boje taj uzorak? Odgovor: žuti ili žuto-smeđi ili oker…..                  1

 

2.3. U tom je uzorku kiselina burno reagirala s (nadopuni rečenicu) _CaCO3__ili  vapnencem ili karbonatima…, koji se nalazi u zemlji pa se oslobađaju mjehurići plina CO2.             3

Svrha pitanja: Provjera vještine promatranja i zaključivanja te povezivanja  školskog gradiva i GLOBE protokola.

     

3. Uz slovo kojim je označena slika upiši ime oblaka

 

   BODOVI: 3 + 3 + 3

 



 

a         cumulus                                            b ___ stratocumulus _______________

              

         c ___ cirrus

 Svrha pitanja: provjera poznavanja GLOBE sadržaja  i vještine prepoznavanja oblaka    20     

 

K 4                                    

                                                                           BODOVI

1.

Nadopuni rečenice:

                                                                                                                                                  2

a) Tamne površine upijaju __više________ Sunčevog zračenja nego svijetle.

                                                                                                                     2

b) Gole vapnenačke stijene reflektiraju velik dio Sunčevog zračenja pa se na satelitskim snimkama prikazuju bijelom/ svijetlom____ bojom.

                                                                                                                                                  2

c) Početak pupanja neke biljne vrste na njezinom staništu ovisit će o količini akumulirane (nakupljene) topline i /ili o količini akumulirane _vode/ vlage__ u tlu.

 

Svrha pitanja: provjera usvojenosti temeljnihprirodoslovnih koncepata, nužnih za razumijevanje protokola za pokrov i feneologiju.

 

2.

                                                                                                                                                   3

Škola A i škola B nalaze se na istom kontinentu na južnoj hemisferi Zemlje. Međusobno su udaljene oko 50 km. Obje škole prate pupanje kloniranog jorgovana.

 

Praćenje tijekom pet godina pokazuje da jorgovan propupa kod škole A u listopadu (X. mjesec), a kod škole B u studenom (XI. mjesec).

 

Razlika u datumu početka pupanja na lokaciji A i B može se pojaviti jer: 

Za svaku tvrdnju, u listi za odgovore označi je li točna ili netočna

a

je B na većoj nadmorskoj visini od A

točno

netočno

b

je A puno bliže ekvatoru od B

točno

netočno

c

je A u blizini mora / oceana

točno

netočno

d

je A u neposrednoj blizini velikog grada

točno

netočno

 

Svrha pitanja: sposobnost zaključivanja, usporedbe i vrednovanja informacija

 

3.                                                                                                                   6

Na drugoj strani lista je satelitska snimka nekog područja (Tisno).

Služeći se MUC – klasifikacijom, odredite  tip pokrova (samo I. razinu MUC-a) u označenim kvadratima           

Odgovori:

a)  crvena boja = zatvorena šuma = kod 0

b) sivkasto do svijetlo plava boja i strukturirano = izgrađeno zemljište = kod 9

c)  crna boja = voda = kod 7 očekivana

 

Svrha pitanja: sposobnost zaključivanja, usporedbe i vrednovanja informacija

 

                                                                                                                   15

 

K5                                                                                                BODOVI

1. Mjerite količinu otopljenog kisika u podne 21. lipnja blizu izvora manje rječice u kontinentalnom području umjerenog klimatskog pojasa.

Uočili ste da je dno bogato obraslo vodenim biljem.

Predviđate da bi pri istoj temperaturi vode u zimskom razdoblju količina kisika mogla biti:  

 1.1.                             a) ista kao ljeti

b) veća nego ljeti

c) manja nego ljeti

d) različita, a vrijednost ovisi o alkalitetu                      2

 

1.2. Objasnite svoje predviđanje (u jednoj rečenici):                                             6

Objašnjenje uz c): zimi će biti manje biljaka, manje fotosinteze - manje kisika

Prihvaćeno objašnjenje uz a): pri istoj temperaturi kisika će biti jednako, jer u izvorišnom dijelu nema toliko biljaka

Svrha pitanja: provjera razumijevanja ovisnosti količine kisika o temperaturi i intenzitetu fotosinteze

2.

U čašama označenim s A,B,C su uzorci morske vode, vode iz cisterne (odstajala kišnica, možda bogata mikroorganizmima) i lužine (uzorke nije pameto kušati).

Koja ćete GLOBE mjerenja/ pribor koristiti da bi što jednostavnije (a bez korištenja osjetila okusa) utvrditi što je u kojoj čaši?

(Na crte uz oznaku čaše upiši broj uz odgovarajuću vrstu uzorka).                              2

2.1.

Čaša A ____3_______                           1. voda iz cisterne

Čaša B ____2_______                           2. morska voda

Čaša C ____1_______                           3. lužina

 

2.2.                                                                                                              6

Morsku ste vodu identificirali (odredili) uz pomoć protokola za _salinitet ili pH / kiselost________________ a),

a od mjerene opreme koristili ste: ako je naveden salinitet, onda aerometar ili konduktometar (iako se prema GLOBE protokolu za more ne koristi konduktometar;

ako je pod a) naveden protokol za kiselost, onda pH pen ili indikator papirići __ b).

Izmjerena vrijednost je pH mora = 7 - 8_c).                     

2. 3.                                                                                                                                         6

Lužinu ste odredili uz pomoć protokola za __pH________________ a),

a od mjerne opreme koristili ste _ pH pen ili indikator papir  b).

Izmjerena vrijednost je ___12________ c). 

2. 4.                                                                                                                                         6

Ispitujući uzorak morske vode i lužine, ispitali ste i kišnicu iz cisterne. Koje ste vrijednosti dobili za kišnicu?  pH = 6 - 7           

Svrha pitanja: provjera razumijevanja (čemu služi koji instrument); provjera vještine korištenja instrumenta i sposobnosti odabira najpodesnije i najpristupačnije metode, sposobnosti zaključivanja te sposobnosti analize rezultata.                         

28

Komentar

 

 
 

natrag

   
Novosti GLOBE škole Priručnik za mjerenja GLOBE u nastavi Suradnja GLOBE škola - projekti Susreti GLOBE škola Linkovi Kontakti Arhiva

 

na početnu str.