V.
susret hrvatskih GLOBE škola, Stubičke Toplice, 2002.
Dragi
Globovci,
ove se godine već peti puta održava
susret hrvatskih GLOBE škola pa imamo razloga s ponosom govoriti o našim dobrim
iskustvima pa čak i o tradiciji. Budući da je Hrvatska jedna od prvih zemalja –
partnera u programu GLOBE, u kojoj se program počeo aktivno ostvarivati, mi smo
među onima koji imaju naviše iskustava u različitim aspektima provedbe ovog
programa. Primjerice, bili smo među prvim zemljama u kojima se počelo
organizirati godišnje susrete GLOBE škola. Potvrdu kvalitete jedinstvene
koncepcije naših GLOBE susreta, potvrdio je i centralni GLOBE ured iz SAD,
nositelj ovog svjetskog programa.
U razvoju naše koncepcije
sudjelovali su članovi hrvatskog instruktorskog GLOBE tima, članovi
Povjerenstva za odgoj i obrazovanje za okoliš Ministarstva prosvjete i športa i
nastavnici – GLOBE voditelji. Željeli smo u sadržaje i organizaciju susreta
ugraditi odrednice suvremene škole i suvremenih pristupa odgoju i obrazovanju.
Stoga je ponajprije, svakoj od zastupljenih škola pružena mogućnost da nastupi
u više različitih segmenata susreta, odnosno da se predstavi na više različitih
načina – prema sklonostima, mogućnostima,interesima:
- Škole imaju mogućnost predstaviti svoj rad u
ostvarivanju programa GLOBE i to pomoću postera, odnosno kompjutorskom
prezentacijom. Osim sadržajima, ovdje se pozornost posvećuje i estetskom
oblikovanju prezentacije, vještini izdvajanja bitnog te naglašavanja onog
najvažnijeg i osobitog. Kompjutorske prezentacije potiču razvoj vještina u
služenju suvremenom tehnikom i tehnologijom. Od prošle je godine uvedeno
glasovanje o najuspješnijim prezentacijama, pri čemu posebno glasuju
učenici, a posebno nastavnici. To predstavlja novi korak ka
demokratičnosti, uz istodobno vježbanje objektivnog prosuđivanja na osnovi
postavljenih i individualno osviještenih kriterija te samoprocjene.
Ističemo kako je temeljni smisao ovog dijela susreta razmjena iskustava,
međusobno poticanje i upoznavanje.
- Drugi je segment susreta predstavljanje
projekata. Dosadašnja iskustva pokazuju da projekti vezani uz program
GLOBE mogu biti vrlo različiti u sadržaju, opsegu uključenih osoba i
institucija te po svojoj svrsi i načinu provedbe. Neki su od projekata
pravi istraživački radovi, slični onima koji se predstavljaju na
natjecanjima i susretima Mladih biologa, kemičara, fizičara, geografa. Ono
što je u GLOBE projektu različito od projekata na drugim natjecanjima i
što se onda naročito vrednuje i potiče, je interdisciplinarnost, što
podrazumijeva više nastavnika mentora i više stručnih suradnika. U izvedbi
projekta sudjeluje veći broj učenika. On se nadograđuje i nastavlja iz
godine u godinu te u njemu mogu sudjelovati dvije ili više škola, kao i
zainteresirani subjekti u lokalnoj zajednici.
Naravno,
projekte koji su tako raznoliki, bilo bi teško i neprimjereno međusobno
uspoređivati i svrstati u ljestvicu poretka. Smatramo kako to i nije cilj. Ono
što se želi potaknuti je primjena istraživačkog i problemskog pristupa u
nastavi i izvannastavnim aktivnostima. To je učenje otkrivanjem, promatranjem,
praktičnim radom, učenje na konkretnim primjerima i na neposrednom iskustvu.
Stoga u ovoj kategoriji neće biti proglašeni najbolji radovi u smislu prvog,
drugog i trećeg mjesta. Svi su se potrudili pokazati najbolje, pokazati drugima
što i kako rade. To je pravi smisao i cilj susreta. Ipak, važno je prepoznati
kvalitetu. Važno je istaknuti ono što može biti uzoran primjer. Izdvojiti takve
radove posao je ocjenjivačkih povjerenstava, u čijem će radu i ove godine, osim
članova Državnog povjerenstva sudjelovati i nastavnici - GLOBE voditelji.
- Treći segment susreta je orijentacijsko
natjecanje. Ono je spoj primjene znanja i snalaženja u prostoru sa
sportskim i fizičkim vještinama. O svemu tome ovisi rezultat svake ekipe.
Orijentacijsko GLOBE natjecanje upućuje svim sudionicima poruku o važnosti
suradnje i timskog rada. Oni koji su se u tome već okušali, znaju koliko je
važna dobra komunikacija među članovima tima i kako se moraju međusobno
poticati i surađivati da bi zajednički rezultat bio što bolji.
- Nezaobilazni dio GLOBE susreta je igra,
zabava, druženje u sklopu čega važno mjesto zauzima igra simboličnog
naslova «Spasimo Zemlju». Ova igra promiče zajednički cilj, suradnju i
timski rad te osjećaj pripadnosti, a sve u kontekstu ostvarivanja temeljne
potrebe za zabavom.
Sustav
nagrađivanja za postignute rezultate u sklopu susreta GLOBE škola, temelji se
na činjenici da ostvarivanje programa GLOBE zahtijeva timski rad i uključenost
svih skupina u školi i izvan nje. Stoga se nagrade dodjeljuju školama, a ne
pojedincima. Nadamo se da će nagrade, ponajprije one u vidu mjerne opreme, biti
daljnji poticaj za razvoj i rast programa GLOBE u školi.
Ipak, na kraju valja naglasiti da je nagrada već i
samo sudjelovanje na susretu GLOBE škola, jer su neposredni doživljaji,
druženje i prijateljstva nemjerljiva bogatstva, koja će za sebe osvojiti i
ponijeti sobom svaki sudionik V. susreta hrvatskih GLOBE škola.
Predsjednica
Državnog povjerenstva
za organizaciju i
provedbu V. susreta hrvatskih GLOBE škola,
mr.sc. Diana
Garašić,
natrag