Stručni skup za voditelje programa GLOBE 21. do 23. ožujka 2010.OŠ Sveti Đurđ, Ludbreg

Radionica VATRENA VODA

 

Cilj

Opći cilj radionice je unaprijediti znanja i vještine potrebne za primjenu istraživačkog pristupa i problemski orijentirane nastave korištenjem GLOBE protokola i podataka

Specifični cilj je upoznavanje i primjena GLOBE protokola i ostalih dostupnih izvora podataka koji trebaju za konkretno istraživanje.

 Zadatak

Koristeći različite izvore podataka (GLOBE baza), Internet, dostupna literatura i mjerenja obavljena na terenu objasniti što je vatrena voda, koji su sastojci koji su odgovorni da voda koja izvire gori kad joj se primakne plamen. Povezati činjenice koje su dostupne i pokušati objasniti na koji način dolazi do tog fenomena, istražiti mogućnosti upotrebe takve vode, istražiti podatke o geotermalnoj energiji i mogućnostima njezine primjene i isplativosti eksploatacije iste.

 Aktivnosti

Sudionici radionice samostalno određuju strategiju koja će im omogućiti odgovor na pitanje VATRENA VODA-otkud dolazi i što sadrži?

Nakon početnih dogovora, potrebno je da samostalno postave prava istraživačka pitanja- hipoteze, prirede plan rada, podijele zadatke i dogovore neposredne ciljeve.

 Voditelj će prirediti osnovne upute o mogućim izvorima podataka, poznatim činjenicama i literaturi kako bi se grupa usmjerila.

Pri tome je voditelj samo medijator koji  treba dozvoliti grupi da uključi vlastite interese te proširi ili usmjeri istraživanje na neko prethodno nepredviđeno pitanje. Voditelj pomaže objasniti pojedine nedoumice vezane uz stručna pitanja grupe, teorijske pretpostavke i GLOBE protokole. Potrebno je sudionike potpitanjima navesti da uvide koji su im podaci potrebni kako bi provjerili potrebne hipoteze i da li su takovi podaci dostupni odnosno da li se uopće prikupljaju. Treba inzistirati da se okviri istraživanja definiraju kao npr. što sadrži vatrena voda - koji se pojavljuje u početnom istraživačkom pitanju.

Tijek radionice treba simulirati tijek znanstvenog istraživanja : postavljanje pitanja, stvaranje pretpostavki, planiranje i oblikovanje istraživanja, prikupljanje podataka, obrada i analiza, postavljanje teorije i provjera hipoteze.

  

Predviđene osnovne aktivnosti su :

·         Prikupljanje podataka na terenu mjerenjem (geografski položaj se određuje pomoću karte i GPS uređaja, meteorološki podaci se mjere na školskoj GLOBE postaji, a ispitivanja vode i tla vrše se pomoću terenskih kitova)

·         Sudionike se potiče da iznađu i druge „alate“ odnosno izvore podataka koji će im pomoći da odgovore na postavljeno pitanje?

·         Suradnja s drugim grupama, razmjena podataka i priprema izvješća-prezentacije

 

Tijek radionice

Izvrši se odabir istraživačkih pitanja i onda sami sudionici pokušaju oblikovati hipoteze, odnosno prvo predviđaju što bi mogli dobiti istraživanjem. Voditelji se upliću tek kad je prijeko potrebno (u ovoj fazi).  Nakon toga svaka grupica dizajnira plan istraživanja na odabrana pitanja/ hipoteze.  U toj je fazi neophodna intervencija voditelja. Naime, bilo bi odlično kad bi voditelji naveli sudionike da sami uvide propuste ili neodrživost ili neutemeljenost hipoteza. Ako se to ne dogodi, treba objasniti… Malo teorije: ovakav način nikako nije gubitak vremena, ponajprije stoga što ovakvim radom nastavnici stječu iskustvo vlastite kože, presudno za vođenje učenika. Ako to sami nisu prošli, neće biti u stanju primijeniti istraživački pristup u svojoj nastavi. Istraživački pristup je vrsta proceduralnog znanja, koje pripada višoj razini od činjeničnog znanja. Stoga se preporučuje u modernoj nastavi. Ako se češće primjenjuje, onda neće biti problem nastavnicima doći do ideje za istraživački rad za natjecanje.

Kad se konačno dođe do konkretnih hipoteza i plana istraživanja, valja u grupama locirati veterane – one koji poznaju protokole. Neka oni i tumače ostalima protokole (voditelji uskaču kad je potrebno) i neka uz put objasne kako oni to objašnjavaju učenicima. 

 

Radni materijal

Kao uvodni radni materijal koristit će se:

·         GLOBE protokoli o ispitivanju vode i tla

·         podaci o povijesti i gospodarstvu Ludbrega s mrežnih stranica turističke zajednice grada Ludbrega.

                                                                                                           Sanja Klubička, dipl. ing.

natrag